ICTs are improving health equity in Jordan

October 24, 2013
IDRC Cairo
One of the most acute challenges facing rural communities is lack of access to quality health services and information.

Jordan, like many countries in MENA, suffers from a concentration of medical services in its large cities. Rural and remote areas often lack specialized and experienced medical staff. Consequently, the health status in Jordan’s rural communities is lower than in urban communities. To help bridge this gap, the Royal Scientific Society in Jordan (RSS) developed and implemented an electronic mobile health (e-health) platform to improve the health of women and children in remote and rural communities.

The Social Health and Information Technology for Rural Communities (SOHITCOM) portal aimed to improve medical services. In developing the portal, RSS worked with medical practitioners and experts in information and communication Technologies (ICTs) to provide information that could be accessed from computers or mobile devices. The project fostered participation through different tools including the Internet, mobile applications, SMS, and voice messages.

The main focus of the project was to use ICTs in maternal health care by improving access to clinical advice for women in rural and remote areas. This included an online portal for rural practitioners with information on maternal and newborn health, provided in the form of factsheets, medical articles, videos, and question/answer sessions with health experts.

The system enabled parents and clinics to register newborns to track vaccination schedules. The system issued automatic reminders to parents of when vaccines were needed, and provided information to clinics about the number and types of vaccination they would expect to provide on a specific day, helping them better manage supplies and staff. As some mothers are illiterate, the RSS team provided the option of sending automated voice messages directly to the mother’s cell phone.

ICTs proved to play an important role in promoting health equity, according to Edward Jaser, an ICT specialist who was part of the team that developed SOHITCOM. Through IDRC, Jaser was connected with e-health experts across Africa. “It was then that I realized that many developing countries are facing challenges relating to infrastructure and provision of health services to remote communities.” With the growth in mobile and Internet penetration, the potential for ICTs to help deliver health information is great. Jaser believes that “ICTs are very important to improve the outreach and services offered to underprivileged sectors of the society.”

Since the IDRC-supported research has ended, RSS has continued its work on ICTs to improve health equity. Current projects aim to optimize the use of medical equipment.

Visit SOHITCOM’s health portal (in Arabic), and learn more about the Royal Scientific Society. You can contact the ICT team at RSS via email, ict4d@rss.jo.

Edward Jaser is Assistant Professor of Computer Science at Princess Sumaya University for Technology in Jordan. You can get in touch with him at ejaser@psut.edu.jo or via Twitter, @ejaser.

Learn more about IDRC’s work on health information systems and its Governance for Equity in Health Systems program.

Arabic version

كنولوجيات المعلومات و تعزيز العدالة الصحية في الأردن
أحد أكثر التحديات الملحة التي تواجه المجتمعات الريفية هو عدم الحصول على الخدمات والمعلومات الصحية الجيدة.
 
الأردن - مثل العديد من دول الشرق الأوسط وشمال أفريقيا - يعاني من تركز الخدمات الطبية في مدنه الكبيرة.  وغالبا ما تفتقر المناطق الريفية والنائية إلى الكوادر الطبية المتخصصة ذات الخبرة.  وبالتالي، فإن الوضع الصحي في المجتمعات الريفية في الأردن هو أقل مما هو عليه في المجتمعات الحضرية.  وللمساعدة في سد هذه الفجوة، قامت الجمعية العلمية الملكية في الأردن بتطوير وتنفيذ برنامج الصحة الإلكترونية والمتنقلة، لتعزيز الخدمات الصحية للنساء والأطفال في المجتمعات النائية والريفية.
 
تهدف بوابة "صحتكم" الالكترونية (صحة المجتمع وتقنية المعلومات في المناطق الريفية الأردنية) إلى تحسين الخدمات الطبية.  ولقد تعاونت الجمعية العلمية الملكية في تطوير تلك البوابة مع الممارسين الطبيين وخبراء تكنولوجيا المعلومات والاتصالات لتوفير المعلومات التي يمكن الوصول إليها من خلال أجهزة الكمبيوتر أو الهواتف المحمولة.  ويعمل المشروع على تعزيز المشاركة من خلال أدوات مختلفة بما في ذلك الإنترنت وتطبيقات الهواتف المحمولة والرسائل النصية القصيرة والرسائل الصوتية.
 
كان الهدف الرئيسي للمشروع هو استخدام تكنولوجيا المعلومات والاتصالات في الرعاية الصحية للأمهات من خلال تحسين فرص الحصول على المشورة الطبية للنساء في المناطق الريفية والنائية.  و قد شمل ذلك بوابة للانترنت للعاملين في المناطق الريفية تحتوى على المعلومات المتعلقة بصحة الأمهات والأطفال حديثي الولادة، يتم تقديمها في شكل جداول معلومات ومقالات طبية ومقاطع فيديو وجلسات سؤال وجواب مع خبراء في مجال الصحة.
 
يعمل هذا النظام على تمكين الوالدين والعيادات من تسجيل الأطفال حديثي الولادة لتتبع جداول التطعيم.  كما يطلق النظام إشعارات آلية لتذكير الوالدين بمواعيد تلقي اللقاحات، وتقديم المعلومات إلى العيادات حول عدد وأنواع التطعيم المتوقع أن يقدموها في توقيتات محددة، ومساعدتهم على تحسين إدارة الإمدادات والموظفين.  وحيث أن بعض الأمهات أميات، فقد قدم فريق الجمعية العلمية الملكية خيارا بتلقي رسائل صوتية آلية مباشرة إلى الهاتف المحمول للأم مع التأكد من تسلم الرسالة.
 
أثبتت تكنولوجيا المعلومات والاتصالات أنها تلعب دورا هاما في تعزيز  العدالة الصحية، كما يقول "إدوارد جاسر" متخصص تكنولوجيا المعلومات والاتصالات الذي كان عضوا في فريق تطوير مشروع "صحتكم".  ومن خلال مركز البحوث للتنمية الدولية - كندا، كان "جاسر" يتواصل مع خبراء الصحة الإلكترونية في جميع أنحاء أفريقيا.  ويقول جاسر: "عندها أدركت أن العديد من الدول النامية تواجه تحديات البنية التحتية وتوفير الخدمات الصحية للمجتمعات النائية".  ومع تزايد نسبة انتشار الهاتف المحمول والإنترنت، فإن هناك إمكانية كبيرة لاستخدام تكنولوجيا المعلومات والاتصالات في المساعدة في تقديم المعلومات الصحية.  ويرى جاسر أن "تكنولوجيا المعلومات والاتصالات مهمة جدا لزيادة الوعى والخدمات المقدمة للقطاعات الأقل حظاً في المجتمع."
 
ومنذ انتهاء البحوث المدعومة من مركز البحوث للتنمية الدولية - كندا، والجمعية العلمية الملكية تواصل العمل عبر تكنولوجيا المعلومات والاتصالات لتحسين  العدالة الصحية.  وتهدف المشروعات الحالية إلى تحقيق الاستخدام الأمثل للمعدات الطبية وتطوير النظم الوطنية لاستخدامها من قبل المؤسسات الطبية والأشخاص ذوي الإعاقة.
 
يمكن زيارة بوابة "صحتكم" على العنوان sohitcom.org.jo/SOHITCOM/ (باللغة العربية)، ومعرفة المزيد عن الجمعية العلمية الملكية على الموقع rss.jo، كما يمكن الاتصال بفريق تكنولوجيا المعلومات والاتصالات على البريد الإلكتروني ict4d@rss.jo.
 
إدوارد جاسر أستاذ مساعد علوم الحاسب الآلي في جامعة الأميرة سمية للتكنولوجيا في الأردن.  يمكنك التواصل معه على البريد الإلكتروني: ejaser@psut.edu.jo، أو على تويتر @ejaser.
 
كما يمكن معرفة المزيد حول عمل مركز البحوث للتنمية الدولية - كندا في نظم المعلومات الصحية، وإدارتها من أجل  العدالة في برنامج النظم الصحية.